آموزش تولید محتوا برای تدریس پیش دبستانی

در دنیای امروزه محتوا حرف اول را می زند. شما در هر زمینه ای که مشغول فعالیت باشید نیاز به اطلاعات جامع و کامل دارید و از همین رو به سراغ محتواهای تولید شده متفاوت می روید. گاه از مطالعه بعضی از محتواها لذت می برید و کاملاً متوجه منظور نویسنده می شوید و در عین حال به پاسخ سوالات خود هم می رسید. اما گاهی اوقات با مطالعه یک محتوا نه تنها سردرگم می شوید بلکه فراموش می کنید که اصلا به دنبل چه چیزی بودید. از همین رو تولید محتوا در هر زمینه ای امری کاملا مهم است.

در بین تمامی محتواها، محتواهای آموزشی جزء حساس ترین ها هستند. زیرا در عین ساده بودن باید کاملا پر مغز و مفید باشند. حال اگر شما بخواهید برای داشن آموزان پیش دبستانی به تولید محتوا بپردازید قضیه کاملاً متفاوت می شود.

محتواهای تولید برای این دسته از دانش آموزان باید چند ویژکی مهم را داشته باشد:

  •  جذاب و گیرا باشد تا بتواند دانش آموز را ترغیب به مطالعه و نشستن پای مطلب نماید.
  • محتوا باید به ساده ترین زبان ممکن بیان شده باشد.
  • تمامی نکات آموزشی باید در محتوا گنجانده شود تا بتواند یک آموزش کامل محسوب شود.
  •  ….

امروز تصمیم داریم تا در رابطه با شیوه های آموزش تولید محتوا برای تدریس پیش دبستانی بپردازیم. این مطلب می تواند برای والدین این دسته از دانش آموزان و همچنین معلمان این پایه بسیار آموزنده و مفید باشد. بنابراین در ادامه مطلب همراه ما باشید.

تولید محتوای آموزشی پیش دبستانی و ابتدایی

دوران ابتدایی مهمتر از دانشگاه می باشد چرا که رشد عقلی در این دوران شکل می گیرد تا بتواند در دانشگاه پیشرفت کند. در جوامع مختلف باید توجه شود که دوره ابتدایی جایگاه خاصی دارد و با طی این دوره رسیدن به مراحل بعدی بهتر خواهد بود.
دراین دوران است که شخصیت کودک شکل می گیرد و این شکل گیری و رمز موفقیت آن در دست کسی است که با کودک این راه را می پیماید و او کسی نیست جز، معلم
امروزه به دلیل شرایط آموزش آنلاین تولید محتوای آموزشی ابتدایی امری مهم تلقی می شود.
تولید محتوای آموزشی ابتدایی باید با رعایت اصول یادگیری و براساس شیوه آموزش دیداری – شنیداری تهیه شوند
تولید محتوا بر‌اساس نیاز دانش‌آموزان و ارائه آن در کلاس به صورت فیلم، کلیپ، صدا، انیمیشن و نظایر آن که نوعی تکنولوژی آموزشی است انجام می شود

ویژگی‌های یک تولید محتوای درسی خوب چیست؟

 یک تولید محتوای درسی خوب و نتیجه‌بخش، دارای ویژگی‌های خاصی است که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود:

  • همان‌طور که می‌دانید هدف از تولید محتوای درسی، در وهله اول، دانش آموزان می‌باشند؛ بنابراین در تهیه آن باید به گروه سنی، علایق، روحیات، توانایی و میزان درک آن‌ها توجه زیادی مبذول داشت.
  • محتوای آموزشی می‌بایست بر مبنای نیاز آموزشی دانش آموزان و جهت ارتقا سواد علمی آن‌ها پی‌ریزی شود.
  • مطالب، در یک محتوای آموزشی خوب، منسجم هستند و دانش‌آموز را در شرایط متناقض قرار نمی‌دهند.
  • محتوای آموزشی باید عاری از هرگونه ابهام و پیچیدگی باشد و همواره سادگی و قابل‌فهم بودن آن مدنظر قرار گیرد.
  • به‌روز بودن و کاربردی بودن، برای یک محتوای آموزشی امری ضروری به شمار می‌رود.
  • استفاده از تولید محتوای درسی، مستلزم این است که دانش آموزان منفعل نشوند و همچون زمانی که در کنار یک معلم خلاق و پویا حضور دارند درگیر مباحث درسی باشند.
  • محتوای تولیدشده قرار است در فرایند آموزش مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین طبق برنامه‌ریزی درسی مدرسه و هم‌زمان با بودجه‌بندی زمانی آن باید تولید و ارائه شود.
  • حجم بالای مطالب و همین‌طور کافی نبودن مطالب مورد نیاز، در رسیدن به اهداف آموزشی اختلال ایجاد می‌کند؛ بنابراین محتوای آموزشی تولید شده، باید با توجه به اهداف آموزشی موردنظر، تهیه و تنظیم شود.

 

 آیا استفاده از تولید محتوای درسی، تنها به ایام کرونا محدود می‌شود؟

امروزه اکثر دانش آموزان سواد کامپیوتری و توانایی استفاده از گوشی و تبلت را دارند. این تمایل و علاقه را در عصر جدید که عصر فناوری و اطلاعات نامیده می‌شود نمی‌توان نادیده گرفت. فناوری نوین، همگام با رشد فرزندان این عصر، تکامل می‌یابد. فاصله گرفتن از این حقیقت و نگنجاندن آن در شیوه‌های آموزشی، نقصانی بزرگ محسوب گشته و شکافی بزرگ بین دانش‌آموز و معلم ایجاد خواهد کرد. شیوع کرونا بهانه‌ای برای توجه بیشتر به این موضوع است اما بی‌تردید در سال‌های آتی، ضرورت دانلود تولید محتوای درسی و آموزشی در مدرسه بیش از همیشه خودش را نشان خواهد داد.

مدارس و معلمانی که خود را ملزم به یادگیری تولید محتوای درسی نمی‌دانند در عرصه آموزش، خلاقیت و پویایی قابل‌توجهی نخواهند داشت و در حوزه آموزش، منزوی خواهند شد. ازآنجایی‌که رسالت هر معلم، تعلیم و تربیت همه‌جانبه و ماندگار است، عقب ماندن از قافله علم و فناوری، ناگزیر به ناکارآمدی می‌انجامد و این خواسته قلبی هیچ‌یک از معلمان عزیز و زحمت‌کش نیست. بدین‌ منظور است که باید شروع به یادگیری کرد.

معلمان برای ساخت محتوای درسی به سه چیز نیاز دارند:

  1. سناریوی تدریس خوب: طراحی یک سناریو، شامل ارائه، نتیجه‌گیری و پایان‌بندی دروس است. آماده‌سازی یک سناریوی خوب، جهت تبدیل به محتوای الکترونیکی ازجمله مواردی است که یک معلم با توجه به تجربه و مهارت‌های خود، به‌خوبی از پس آن برمی‌آید.
  2. تسلط به نرم‌افزارها: پس از طی شدن فرایند آماده‌سازی مطالب درسی، باید آن‌ها را به کمک نرم‌افزارهایی مناسب، تبدیل به محتوای آموزشی دیجیتال نماییم؛ بنابراین پی خواهیم برد که در این حوزه، تنها معلم بودن و تسلط بر روش‌های تدریس کافی نیست، بلکه باید به فکر ارتقا مهارت‌های الکترونیکی نیز بود؛ و رسیدن به این شرط مهم، مستلزم آموختن نرم‌افزارهایی است که برای این کار ساخته‌شده‌اند.

۳– تجهیزات خوب: (میکروفن، لپ‌تاپ یا سیستم خوب، دوربین، محل کار خانگی)

میکروفن از اساسی‌ترین ابزارهای مورد استفاده در تولید محتوای آموزشی است چراکه کیفیت صدا در محتوای تولیدشده اهمیت بسیار زیادی دارد.

همچنین یک لپ‌تاپ یا سیستم خوب که سرعت بالا و رم مناسبی داشته باشد تا حد زیادی بر سهولت کار تولید محتوا می‌افزاید.

برای تهیه عکس‌ها و فیلم‌های باکیفیت می‌توان علاوه بر دوربین گوشی موبایل از یک دوربین دیجیتال نیز بهره برد.

اصولاً کار تولید محتوای آموزشی برای شاد توسط معلمان، در خانه انجام می‌شود. در نظر گرفتن مکانی مناسب در منزل، برای حفظ تمرکز و راحتی استفاده از ابزار، در افزایش کیفیت کار تاثیر گذار است.

ارتباط آموزش تولید محتوای درسی با توسعه فردی و شغلی معلمان

توسعه فردی و در پی آن توسعه شغلی معلمان عزیز در گرو ارتقا دانش و مهارت آن‌هاست. این روزها شاهد این موضوع هستیم که تعدادی از معلمان، با سفارش تولید محتوای آموزشی برای مدرسه، نیاز آموزشی دانش آموزان خود را مرتفع می‌سازند. حال‌آنکه تنها با صرف زمانی محدود برای آموختن تولید محتوای درسی، می‌توانند با استفاده از تجربیات گران‌بهای خود در امر آموزش و همچنین با شناخت همه‌جانبه‌ای که نسبت به دانش آموزان خود دارند، محصولی مناسب‌تر و کاربردی‌تر، برای کلاس درس خود، تولید کنند.

یک دوره آموزشی جامع و مفید می‌تواند نیاز معلم یا مدرسه به برون‌سپاری تولید محتوای درسی را رفع کند. درنتیجه، مدرسه در امر آموزش کاملاً خودکفا می‌گردد.