آموزش وبلاگ نویسی برای کودکان

وبلاگ نویسی یکی از بهترین فعالیت هایی است که جوانان علاقه مند می توانند به آن بپردازند. داشتن یک وبلاک و نوشتن در آن می تواند تا حدود زیادی بار روانی و فشار بر روی ذهن جوانان و نوجوانان را کم کند. افرادی که وبلاگ دارند و با کمک آنها اطلاعات یا تجریبات خود در رابطه با موضوعات مختلف را با دیگران به اشتراک می گذارند، هم می توانند تجربه های خوبی را کسب نمایند و هم اینکه تجربه های خوب خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

اما هنگامی که صحبت از وبلاگ نویسی کودکان به میان می آید، مسلما ماجرا اندکی متفاوت می باشد. کودکان قدرت تشخیص خوب از بد را به طور کامل ندارند و همین امر سبب می شود که گاه مطالبی را بیان نمایند و یا عکس هایی را منتشر نمایند که درست و منطقی نیست.

اینجاست که پای والدین به مضوع باز می شود.

والدین باید در عین اینکه تلاش می کنند تا بهترین دوست و راهنما برای فرزندانشان باشند، اطلاعات و دانستنی های لازم را هم در اختیار فرزندشان قرار دهند. اینکه دسترسی کودک را به اینترنت قطع کنیم اصلا کار درستی نیست. بلکه باید به او آموزش دهیم که وارد چه فضاهایی شود و از ورود به چه فضاهایی اجتناب نماید.

در ادامه ابتدا در مورد آموزش وبلاگ نویسی صحبت می کنیم، اما به دلیل اهمیت موضوع حضور کودکان در دنیای اینترنت، به بررسی مفصل رفتار والدین در مواجه با کودکانه فعال در نت می پردازیم.

تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چگونه وبلاگ نویسی را شروع کنیم؟

قبل از اینکه بخواهید وارد بحث نوشتن وبلاگ و آماده سازی آن برای محتوا گذاری شوید، احتمالات سؤالات مختلفی در رابطه با این موضوع در ذهن شما شکل گرفته است که به عنوان مثال به سوالاتی مانند «چگونه وبلاگ بنویسیم» یا «چگونه وبلاگ درست کنم» یا «وبلاگ چیست» می‌توان اشاره کرد. این سؤالات بسیار شبیه هستند و پاسخ همه آنها در یک جمله است: وبلاگ به یک سیستم گفته می‌شود که برای نوشتن متن در زمینه‌های مختلف آماده سازی شده باشد.

بنابراین کسی که به دنبال وبلاگ نویسی باشد و بخواهد که یک وبلاگ برای خود بسازد، باید پلتفرم لازم را فراهم کند تا متن مورد نظر خود را در آن قرار داده و در قالب یک وب سایت یا بلاگ در معرض دید کاربران قرار دهد. نوشتن وبلاگ را می‌توان به نوشتن کتاب یا حتی نوشتن دفتر خاطرات تشبیه کرد که در آن اطلاعات فرد با توجه به سلیقه و نیاز سایر افراد نوشته می‌شود. یک وبلاگ نویسی حرفه‌ای معمولاً سعی می‌کند اطلاعاتی در وبلاگ خود قرار دهد، که هم نوشته خود او باشد و هم برای خواننده جذاب باشد.

یک نکته بسیار مهم در وبلاگ نویسی، انتخاب سبک مناسب برای وبلاگ است. مطالب یک وبلاگ ممکن است کپی شده از سایت یا از منبع دیگری باشد یا خود فرد وبلاگ‌نویس آنها را آماده کرده باشد. به خاطر داشته باشید، وبلاگ‌هایی که با توجه به اطلاعات خود شخص و تجربه او آماده شده باشند، جذابیت بیشتری برای کاربران دارند.

وبلاگ نویسی در چه زمینه‌هایی قابل اجراست؟

انتخاب زمینه برای وبلاگ نویسی به سلیقه فرد وبلاگ‌نویس بستگی دارد و تحت تأثیر فعالیت اقتصادی یا شخصیتی اوست. به عنوان مثال ممکن است یک وبلاگ‌نویس تصمیم بگیرد که مطالب آن را به دست نوشته‌ها و شعرهای شخصی خود اختصاص دهد یا تصمیم بگیرد که وبلاگ را در کنار یک فروشگاه ایجاد کند و به آن در حوزه‌های مختلف کمک کند. در هر صورت، انتخاب زمینه وبلاگ موضوع چندان پیچیده‌ای نیست، اما کسانی که به دنبال رقابت و کسب درآمد از وبلاگ هستند، می‌توانند زمینه‌های زیر را به عنوان حوزه‌های اصلی فعالیت خود انتخاب کنند:

  • فشن و مدل: آرایش، زیبایی، پوشش، مو و محصولات زیبایی.
  • سفر و مسافرت: جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، بهترین مکان‌ها، مقاصد گردشگری، رستوران‌ها، مکان‌های تفریحی؛
  • تکنولوژی: معرفی نرم‌افزارها، برنامه‌نویسی، توسعه وب، طراحی وب‌سایت، استارت‌آپ‌ها؛
  • کسب‌وکار: به‌روز‌رسانی‌های حوزه صنعت، گزارش‌های لحظه‌ای، نقاط کارشناسانه، بهترین شیوه برای انجام کارهای مختلف؛
  • بازاریابی محتوایی: شیوه‌های مختلف برای کسب درآمد، بهترین شیوه‌ها برای انجام سئو، شیوه‌های انجام کمپین‌های تبلیغاتی و محتوانویسی جذاب؛
  • غذا و خوراکی: دستور پخت و آماده سازی، معرفی رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها، معرفی تجهیزات آشپزخانه و معرفی دکوراسیون آشپزخانه؛
  • مسائل مالی: رویدادهای صنعتی، روش‌های مختلف کسب درآمد، روش‌های مختلف پس‌انداز، روش‌های اختصاص بودجه به هر پروژه؛
  • سلامتی و کاهش وزن: معرفی تجهیزات ورزشی، معرفی روش‌های تغذیه‌ای، معرفی روش‌های تمرین، معرفی رژیم‌های غذایی؛
  • سبک زندگی: باغبانی، بهبود وضعیت منزل از لحاظ کارایی و دکوراسیون؛ چیدمان تجهیزات منزل، برنامه ریزی برای کارهای مختلف، مسافرت، و نحوه انجام کارهای شخصی؛
  • کارهای حرفه‌ای و آکادمیک: ارائه مقاله‌های علمی و ترجمه شده، معرفی دانشگاه‌ها، معرفی نحوه پذیرش در دانشگاه‌های مختلف خارجی و داخلی، بحث‌های کارشناسی در حوزه‌های مختلف، شناخت افراد با توجه به زمینه‌های فعالیت؛
  • سرگرمی: نوشته‌های طنز و خنده‌دار، داستان‌های کوتاه و بلند، انتشار فیلم و کلیپ، انتشار موسیقی، ساخت پادکست، معرفی شخصیت‌های برجسته، معرفی تکنولوژی‌های جدید و ارائه نرم‌افزارهای موبایل.

نحوه برخورد والدین با حضور کودکان در دنیای اینترنت

«هندی»کارشناس این حوزه می گوید متاسفانه والدین به محض آن كه متوجه می شوند نوجوانان آنها وبلاگ نویسی می كنند و عكس و اطلاعات شخصی شان را در آن به نمایش می گذارند از كوره در می روند و اولین واكنش آنها این است كه آب را از سرچشمه می بندند و جلوی دسترسی فرزندشان به اینترنت را می گیرند یا دیگر اجازه ارتباط با دوستانشان از طریق اینترنت را نمی دهند. اما واكنش های هوشمندانه تر و موثرتری هم وجود دارد. وی تاكید می كند: «اولین واكنش والدین قطع كردن ارتباط فرزندشان با اینترنت و دوستان اینترنتی است. كودكان و نوجوانان هم این را خوب می دانند بنابراین برای از دست ندادن اینترنت چاره ای جز مخفی كاری پیدا نمی كنند. یعنی واكنش احساسی نتیجه بدتری دارد. هیچ پدر و مادری دوست ندارد كه فرزندانشان پنهان كاری كنند بنابراین باید راه های ارتباطی را مسدود نكنند.»
از نظر هندی به جای رفتارهای قهرآمیز والدین باید بیاموزند چگونه اعتماد فرزندانشان را جلب كنند و به این وسیله در جریان مسائل خصوصی آنها قرار بگیرند و در جای لازم و به روش مناسب هشدارهای لازم را به آنها بدهند. در ضمن پدران و مادران باید دقت بیشتری را به فرزندانشان اختصاص دهند. این كافی نیست كه برای فرزندشان كامپیوتر بخرند و شرایط اتصال آن به اینترنت را فراهم آورده و از آن به بعد كودك یا نوجوان را به حال خود رها كنند.
هندی می گوید: «چه طور تا مطمئن نشوید كه فرزندتان از عهده رانندگی برمی آید خودرویتان را در اختیارش نمی گذارید اما در مورد كامپیوتر و اینترنت این حساسیت را نشان نمی دهید؟» «ساندرا كالورت» همكار هوفیكر در مطالعه انجام شده توسط مركز رسانه های دیجیتالی مخصوص كودكان در دانشگاه جورج تاون كه استاد روان شناسی دانشگاه نام برده است می گوید: «والدین نباید بی اعتنا باشند یا رفتار طردكننده از خود نشان بدهند و به طور كلی وبلاگ یا وبلاگ نویسی را تخطئه كنند. انكار نمی توان كرد كه استفاده از این ابزارها، مهارت های دانش آموزان را افزایش می دهد و به یادگیری كمك می كند، انگیزه استفاده از اینترنت و كامپیوتر را در آنان تقویت كرده و خلاقیتشان را فزونی می بخشد.»
• در دفاع از وبلاگ نویسی
«كریم كوین » هم مثبت اندیش است و می گوید: «اگر وبلاگ های نوجوانان را ببینید، ممكن است با عكس های شرم آور مواجه شوید اما به همان اندازه هم می توانید انتظار جنبه مثبت داشته باشید بسیاری از كودكان از این ابزار درست استفاده می كنند و حتی سخنانی كه میان آنها ردوبدل می شود جنبه معنوی دارد، آنها صادقانه احساس خود را نسبت به جنگ و ناامنی ابراز می كنند و با این وسیله دایره ارتباط خود را افزایش می دهند.»
• والدین چه كار كنند


به جای آنكه اینترنت و دنیای وبلاگ نویسی میان والدین و فرزندان فاصله بیندازد اگر درست مورد استفاده قرار بگیرد، می تواند به عنوان پلی میان دو نسل عمل كند. والدین می توانند از این فرصت استثنایی بهره بگیرند و با دنیای فناوری بیشتر آشنا شوند و از همین فرصت می توانند برای القای ارزش ها به فرزندانشان استفاده كنند. اگر والدین با دنیای فناوری بیشتر آشنا شوند، بهتر می توانند راه های تامین امنیت كودكانشان را به كار بگیرند. طبیعی است كه كودكان و نوجوانان در سنین خاصی حاضر به همكاری با والدین خود نیستند و حاضر نمی شوند والدین خود را در مسائل خصوصی خود شریك كنند. به هر حال پدر و مادر باید به كودكان و نوجوانان خود فرصت بدهند كه با خود خلوت كنند. باید پدر و مادر تحمل خود را بالا ببرند و اجازه بدهند فرزندانشان با دوستانشان رازهایی داشته باشند. گاهی هم لازم می شود والدین به طور غیرمستقیم و نامحسوس فرزندان خود را چك كنند [البته منظور جاسوس بازی نیست]. كافی است گاهی اوقات اطلاعات فرزندانتان از جمله نام، تاریخ تولد و اطلاعات شخصی را در اینترنت مورد جست وجو قرار دهید. اما اگر با سایتی مواجه شدید كه اطلاعات شخصی و خانوادگی فرزندتان در آن منتشر شده، زود از كوره در نروید و با فكر و اندیشه دنبال راه حل بگردید. واكنش نسنجیده چند اثر یا نتیجه مخرب دارد. اول آنكه روابط صمیمانه بین والدین و فرزندان را به تیرگی می كشاند. دوم آنكه به مخفی كاری یا پنهان كاری دامن می زند. چون اگر كودكان و نوجوانان حس كنند كه حریم خصوصی شان مورد بی احترامی یا بی توجهی قرار گرفته است واكنش نشان می دهند. موثرترین واكنش آنها مخفی كاری و قطع ارتباط سالم با والدین است.


متاسفانه بسیاری از خانواده ها به خصوص والدین میانسال پا به پای فرزندانشان با نوآوری های عصر فناوری آشنا نمی شوند و همین فاصله میان دو نسل را عمیق تر می كند. بسیاری از والدین هنوز با مسنجرها (نرم افزارهای پیام رسان آنی مثل یاهو مسنجر كه در آن كاربران می توانند در هر كجای دنیا كه هستند بلافاصله پیام خود را از قبیل متن، صوت یا تصویر به دوستشان برسانند) آشنا نشده اند كه اكنون متخصصان حوزه كامپیوتر و اینترنت در مورد وبلاگ ها هشدار می دهند. به بیانی دیگر تا والدین تلاش می كنند با فناوری های روز آشنا شوند، فناوری جدیدی جایگزین شده و فرصت برقراری ارتباط با فرزندانشان را از آنها می گیرد.