آنالیز کلمات کلیدی در گوگل

در دنیای رقابتی امروز، یکی از مهمترین مواردی که می تواند شما را از سایر رقبا متمایز سازد، محتوای تولیدی شما است. هر چقدر محتوای جذاب تر و منحصر به فرد تر تولید کنید، علاوه بر اینکه رضایت مخاطب را جلب می نماید، موجبات رضایت موتور جستجوی گوگل را هم فراهم می کنید.

اما یکی از مهمترین نکاتی که در رابطه با محتواهای تولیدی وجود دارد، استفاده از کلمات کلیدی برتر و ترند تر است. شما با محتوایی که کلمات کلیدی نامناسب دارند نمی توانید به موفقیت چشمگیری دست یابید، حتی اگر محتوایی یونیک و خاص هم تولید کرده باشید. اما با ادغام محتوای غیر کپی و کلمات کلیدی مناسب، می توانید مطمئن باشید که موفقیت از آن شما خواهد بود و به جایگاهی برتر در نتایج گوگل دست خواهید یافت و این یعنی جذب ترافیک و جذب کاربر هدفمند!

علاوه بر این کلمات کلیدی مناسب در بهینه سازی سایت تاثیر بسزایی دارند. شما با بررسی کلمات کلیدی پرطرفدار در کسب و کارتان به این نکته دست می یابید که چه کلمات و عباراتی را هدف موتورهای جستجو قرار دهید و با علاقه مندی های مخاطبان خود بیشتر آشنا شوید.

اما از کجا باید متوجه شویم که کلمات کلیدی مناسب انتخاب نموده ایم و یا به عبارت دیگر، چطور می توانیم کلمات کلیدی موردنظرمان را آنالیز کنیم تا ببینیم آیا کلماتی درست انتخاب نموده ایم؟

مراحل آنالیز کلمات کلیدی

– قبل از تولید محتوا با کمک ابزارهایی مانند گوگل ترندز Google trends کلمات مرتبطی که بیشترین حجم جستجو را داشته اند شناسایی و کلمات کلیدی را بر اساس آنها تنظیم می کنیم.
– بعد از تولید محتوا، با کمک ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس Google Analytics به آنالیز کلمات کلیدی پرداخته و ترافیک ایجاد شده برای هر کلمه کلیدی را بررسی و کلمات کلیدی را اصلاح میکنیم.
– در مرحله بعد پس از گذشت چندی از اصلاح کلمات کلیدی توسط ابزارهایی مثل گوگل وبمستر Google webmaster  مجددا نرخ کلیک هر صفحه را بررسی می کنیم. تا در صورت لزوم دوباره کلمات کلیدی یا محتوا را اصلاح کنیم.

مزایای آنالیز کلمات کلیدی

آنالیز کلمات کلیدی سه مزیت مهم دارد که عبارتند از:

  • اول، بهینه سازی مخارج: به این معنی که با آنالیز کلمات کلیدی، بودجه سایت صرف کلمات موفق و قراردادن آنها در جای صحیح شده و جلوی هدر رفتن سرمایه بر روی کلمات بی بازده را می گیرد.
  • دوم، افزایش نرخ تبدیل: آنالیز کلمات کلیدی کمک می کند که نرخ تبدیل کاربر به مشتری افزایش پیدا کند.
  • سوم، بررسی رفتار کاربران: اینکه کاربران کلمات کلیدی را چگونه و از چه روشی جستجو می کنند بسیار مهم است و آنالیز کلمات کلیدی این امر را بررسی می کند.

روش هایی برای آنالیز کلمات کلیدی

۱- ابزار Soovle

به کمک این ابزار می توانید برای ساختن کلمات کلیدی متعدد به یک منبع اکتفا نکنید. وب سایت soovle کلمه ی مورد نظر شما را دریافت می کند، سپس کلمات کلیدی مرتبط با آن که جست و جوی بیشتری در گوگل، یوتیوب، بینگ، یاهو، آمازون و … را داشته اند به تفکیک به شما پیشنهاد می دهد. بدین ترتیب می توانید کلمات کلیدی که تا کنون برای رقابت به آنها فکر نکرده بودید را بیابید. امکانات این وب سایت رایگان است . شما میتوانید کلمات کلیدی مفید را ذخیره کرده و در فرمت csv از آن خروجی بگیرید.

۲- ابزار ubersuggest

این ابزار که توسط شرکت گوگل ارائه و توسعه داده شده است یکی از پرکاربرد ترین ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی است . این ابزار کلمات کلیدی مرتبط با کلمه ی مورد نظر شما و وب سایت هایی که بر روی آن کلمه رقابت می کنند را در اختیار شما قرار میدهد. برای داشتن کلمات پیشنهادی بیشتر شما باید نسخه ی پولی این ابزار را تهیه کنید. چنانچه از نسخه ی رایگان این ابزار استفاده می کنید می توانید به صورت روزانه سه کلمه ی کلیدی را وارد ابزار ubersuggest کرده و خروجی مورد نظر را از آن بگیرید.

۳- ابزار Google AdWords Keywords Planner

همان طور که از نام آن مشخص است این ابزار نیز مانند ابزار اوبر تحت مالکیت شرکت گوگل قراردارد و توسط این شرکت توسعه و پشتیبانی می شود . در واقع این ابزار تعداد جست و جو کاربران و محبوبیت کلمات را بر اساس فاکتور هایی مثل لوکیشن یا مکان جست وجو و بسیاری دیگر طبقه بندی کرده است. اما به دلیل تحریم نمی توان از ابزار ادوردز یا تبلیغات گوگلی به صورت مستقیم استفاده کرد و باید مراحلی را برای دور زدن گوگل طی کنید.

ابزار Google Trends نیز سومین ابزار معرفی شده شرکت گوگل است که در زمینه آنالیز کلمات کلیدی مورد استفاده شرکت های فعال در حوزه بازاریابی اینترنتی است اما با این تفاوت که برای آنالیز کلمات کلیدی باید حداقل دوکلمه کلیدی داشته باشید تا بتوانید آنالیزی دقیق انجام دهید ، درواقع شرکت گوگل در این ابزار از الگوریتم مقایسه ای استفاده کرده تا محبوبیت و تعداد ترند شدن دو کلمه را در لوکیشن های مختلف مقایسه و بررسی کند.

۵- ابزار Moz Keyword Explorer

این جستجوگر کلمات کلیدی متعلق به شرکت موزیلا است که یکی دیگر از شرکت های ارائه دهنده خدمات جست و جو در بستر وب است . به جرات می توان گفت که این ابزار یکی از معتبرترین و نیز قدرتمندترین ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی است. این ابزار به صورت رایگان در اختیار عموم کاربران قرار گرفته است و خدمات زیادی را دراین زمینه ارائه می دهد وحتی می تواند قدرت سایت هایی که در رتبه های اول گوگل قرار دارند بسنجد و آمار و ارقام قابل توجهی را ارائه دهد. البته برای استفاده از این ابزار باید ثبت نام اولیه انجام دهید ولی هزینه ای از شما گرفته نخواهد شد .

۶- ابزار Trellian Keyword Discovery

این یک ابزار متفاوت با سایر ابزارهای موجود در حوزه مشاوره کسب و کار آنلاین برای تحلیل است که دارای پایگاه داده بوده و تعداد بسیار زیادی از کلماتی که در بستر وب جست و جو شده اند را در خود جای داده و حتی می تواند تعداد دفعات جست و جو شده هر کلمه کلیدی در هر ماه را به شما نشان دهد.

۷- ابزار Keyword Tool

این ابزار نیز همانند Ubersuggest  است و مطابق الگوریتم های گوگل برای رتبه بندی و تعداد جست و جو های کلمات کلیدی کار میکند اما با این تفاوت که کلمات کلیدی پیشنهاد شده You Tube  و Bing  و ترکیبی از هر دو آن ها را نیز ارائه می دهد .

۸- ابزار Wordstreams Free Keyword Tool

از ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی Wordstreams Free Keyword Tool است در این ابزار نیز مانند ابزار rellian  از پایگاه داده استفاده شده که بیش از ۱۰ میلیارد کلمه کلیدی در آن وجود دارد ولی با این تفاوت که این ابزار در دو نسخه پولی و رایگان ارائه شده است . لذا نسخه پولی ابزار تمام کلمات کلیدی اصلی و مرتبط را در جست و جوی کاربر ارائه می دهد اما در نسخه رایگان تنها ۳۰ کلمه را در هر کلمه کلیدی به کاربران ارائه می دهد .

۹- ابزار Google Search Console

این سرویس که به صورت رایگان در اختیار سئو کاران و وب مستران قرار می گیرد، ابزاری است که تنها دارنده ی وب سایت و افرادی که می خواهد به آن دسترسی دارند.

در واقع این ابزار با سایر ابزار های جست و جوی کلمات کلیدی که میتوانید در آنها کلمه ی کلیدی را وارد کرده و کلمات مشابه را دریافت کنید متفاوت است. در قسمت performance میتوانید کلماتی که کاربران از طریق آنها وارد وب سایت شما شده اند را مشاهده کنید.

در واقع این ابزار به شما کمک می کند کلمات کلیدی وب سایتتان که قابلیت کسب رتبه ی بهتر را دارند ارتقا دهید و از این طریق ورودی های وب سایت خود را بیشتر کنید.

۱۰- ابزار Exploding Topics

این ابزار شبیه به google trend است که در بالا معرفی شد.

در این وب سایت شما میتوانید کلمه ی مورد نظر را جست و جو کرده و داده های تاریخی مربوط به آن کلمه کلیدی، درصد رشد این کلمه در بازه ی مشخص شده و محبوبیت آن را به دست آورید. همچنین میتوانید با انتخاب کردن دسته ی مورد نظر کلمات مرتبط با کلمه ی کلیدی جست و جو شده را در آن دسته بندی مشاهده کنید.