الکسای آمازون قدرتمندترین وب سایت آنالیز و رتبه بندی وب سایت های دنیا را بیشتر بشناسید

Alexa Rank یه ابزار بازاریابی شخص ثالث است که میزان ترافیک وبسایت و رتبه صفحه رو تخمین میزنه و اغلب در مشاغل آنلاین برای تجزیه و تحلیل رقابت بین سایت ها مورد استفاده قرار میگیره. این رتبه بندی ها با توجه به افرادی که از سایت بازدید میکنن و تعداد صفحات مشاهده شده تخمین زده میشه. الکسا برای سایت ها دارای رتبه ۱ تا ۱۰۰,۰۰۰ است. اما خب قبل از همه این حرف‌ها باید بدونیم چطوری دامنه خودمون رو تو این سایت ثبت کنیم؛ موضوع مقاله امروز ما در مورد آموزش استفاده از الکسا است که میتونه برای آینده کسب و کار شما و کاهش این رتبه خیلی مفید باشه.

این شرکت در سال ۱۹۹۶ راه اندازی شد، الکسا تابع شرکت آمازون در کالیفرنیا است و متخصص تهیه داده های تجارت اینترنتیِ جمع آوری شده از طریق نوار ابزارهای مختلف و افزونه های مرورگر وب است.

برخی از قابل توجه‌ترین فعالیت‌های قبلی الکسا شامل تهیه یه پایگاه داده است که پایه و اساس ایجاد ماشین Wayback و ایجاد امکانات مختلف جستجو (در حال حاضر کامل قطع شده!) بود. فعلاً “رتبه الکسا” مشهورترین ویژگی این شرکته. این متریک بین وبسایت ها بسیار معروف و رایجه و به شما نشون میده که طی سه ماه گذشته چقدر خوب عمل کردین پس برای همینه که آموزش استفاده از Alexa تو این روزها خیلی پرطرفدار شده!

پیشینه Alexa در طراحی سایت

الکسا در سال ۱۹۹۶ و تحت عنوان یک شرکت به وجود آمد و چند سال بعد آمازون که احتمالاً کمتر کسی است که با آن آشنایی نداشته باشد توانست شرکت الکسا را خریداری نماید. آمازون نیز یک وب سایت فروشگاهی است که به عبارتی می توان سردمدار و پیشروترین فروشگاه اینترنتی در تمام دنیا به آن لقب داد. آمازون در زمینه فروش کتاب در سراسر جهان توانست شهرت بسیار زیادی را کسب کند. الکسا Alexa در طول این سال ها پیشرفت قابل توجهی داشته و می توان گفت بیش از ۴۰ میلیون سایت هم اکنون در این سایت رتبه بندی شده اند. و بازدید ماهانه ای نزدیک به ده میلیون نفری دارد. تاکیدی که باید باز هم داشته باشیم این است که رتبه خوب در الکسا همواره به این معنا نیست که کلمات کلیدی شما نیز در نتایج گوگل در رتبه های برتر قرار دارند و هر چند می تواند یکی از آیتم های تاثیر گذار باشد اما این مورد بستگی به شرایط دیگری نیز دارد.

نحوه کار Alexa

اما سوالی که همواره ذهن مخاطبین را درگیر می کند این است که الکسا Alexa چگونه کار می کند. الکسا یک تولبار دارد که بر روی مرورگرها نصب می شود و اطلاعات سایت هایی که کاربران از آنها دیدن می کنند را به سرور مرکزی Alexa ارسال می کند. بر طبق همین اطلاعات سایت های مختلف در الکسا رتبه بندی می گردند. نکاتی دیگر نیز در این مورد وجود دارد که برخی از آنها با توجه به سیاست های کاری الکسا Alexa به صورت محرمانه بوده و برخی دیگر نیز مشابه ثبت نام در سایت الکسا برای اجازه دادن به این آنالیزور که از اطلاعات سایت استفاده کند نیز می تواند به بهبود رتبه شما در الکسا Alexa کند.

رتبه بندی الکسا چطوری محاسبه میشه؟

باید بدونین که یکی از مهم‌ترین ابزارها برای هر وبمستری ابزار رتبه بندی الکسا و نحوه استفاده از Alexa است و اهمیت الکسا تو این حوزه واقعاً زیاده!

الکسا بر اساس بازدید کاربرانی که نوار ابزار الکسا رو در مرورگر خودشون نصب کردن به وبسایت ها رتبه میده و امکان بررسی آمار و تعداد بازدید کاربرانی که این نوار ابزار رو نصب نکرده باشن نداره.

درسته که خود الکسا میگه ما برای جمع آوری داده ها از منابع دیگه‌ای هم استفاده میکنیم ولی خب کسی از اون منابع دیگه خبر نداره!

این رتبه بر اساس ترکیب بازدید کنندگان روزانه و تعداد بازدیدهای صفحه یکتا در طی ۳ ماه گذشته محاسبه میشه و سایتی که بالاترین ترکیب از بازدیدکنندگان و بازدیدهای یونیک صفحه رو داشته باشه رتبه بالاتری کسب میکنه.

چطوری میتونم رتبه بندی الکسا یه سایت رو چک کنم؟

این یه قسمت ساده از آموزش کار با الکسا است که فقط کافیه وارد سایت رسمی الکسا بشین و نام دامنه خودتون رو تایپ کنین و دکمه Return رو بزنین. الکسا اسم این گزارش رو گذاشته “Website Traffic Analysis”.

در این گزارش معیارهای جالبی مثل نرخ پرش، بازدید روزانه صفحه به ازای هر بازدید کننده، مدت زمانی که کاربران روزانه در سایت شما صرف میکنن و درصد بازدید از جستجو نشون داده شده. همچنین دموگرافی‌های مختلف، یه لیست از سایت های لینک شده به شما و حتی سرعت صفحه یا زمان بارگذاری سایت رو بهتون نشون میده. همچنین با نصب تولبار الکسا میتونین رتبه Alexa هر سایتی که بازدید میکنین رو هم ببینین.

علاوه بر رتبه جهانی الکسا، یه رتبه بندی محلی هم داریم که همون موارد قبلی و رتبه سایت در منطقه خاص جغرافیایی رو نشون میده.

آیا رتبه الکسا مهم است؟

بسیاری از افراد بر این عقیده دارند که رتبه الکسا چندان مهم نیست و تأثیری در کسب کارشان ندارد. ولی برخلاف تصور این افراد باید بگویم یکی از ملاک های اصلی الکسا برای رتبه دهی به سایت ها آمار بازدید سایت است. و رتبه خوب با افزایش بازدید همراه است که باعث افزایش فروش و بهتر دیده شدن شما در بین رقبا می‌شود به همین خاطر می‌توان از آمار الکسا به عنوان ابزاری برای مقایسه میزان محبوبیت خود با رقبا بهره برد. اگر به صفحه مربوط به آمار سایت الکسا alexa.com وارد شوید خواهید دید که ایران پنجمین کشور از نظر حجم بازدید کننده است که ۵ درصد از کل بازدید ها را به خود اختصاص داده و رتبه الکسا خود سایت الکسا در کشور ما ایران ۷۳۵ است. این یعنی ایرانی ها علاقه فراوانی به آمار و رتبه الکسا دارند.

Alexa Traffic Ranks: اگر سایت مورد نظر در دارای رتبه الکسا پایین از صد هزار را در الکسا دارا باشد نمودار و جزئیات آن برای سایت در نمودار نمایش داده خواهد شد.

ولی اگر سایت دارای رتبه الکسا بعد (بیشتر) از صد هزار باشد نمودار خالی نمایش داده خواهد شد.

با توجه به نمودار می‌توانید میزان رشد یک سایت را در بازه زمانی سه ماهه بررسی کنید.

Global Rank: رتبه الکسا سایت را در بین کل سایت های موجود (رتبه جهانی) را نشان می‌دهد.

Rank in Iran: رتبه الکسا سایت را در بین کل سایت های موجود در کشور ایران را نمایش می‌دهد.

 : اگر سایت شما از رتبه پایین تر از ۱۰۰۰۰۰ ( صد هزار ) در سیستم رتبه دهی الکسا باشد نمودار و جزئیات آن برای سایت نمایش داده می شود
۲- اگر سایت از لحاظ رتبه بعد از ۱۰۰۰۰۰ ( صد هزار ) باشد سیستم نمودار خالی نشان داده می شود.
توضیح تکمیلی: سایتها در سیستم رتبه دهی الکسا به ترتیب تعداد بیننده رتبه دهی می شوند. مثلا سایتی که رتبه ۱ را دارد یعنی پر بیننده ترین سایت در اینترنت است و سایت بعدی رتبه ۲ را می گیرد و الی آخر. الکسا سابقه سایتهایی را به صورت نمودار نشان می دهد که رتبه آنها کمتر از ۱۰۰۰۰۰ ( صد هزار ) باشد. سایتهای بعد از این دارای تعداد بسیار کمی بیننده روزانه می باشند و الکسا ریز اطلاعات آنها را نشان نمی دهد. اما صحبت ما در مورد سایتهایی است که رتبه آنها و تعداد بیننده اشان در حدی است که الکسا اطلاعات آنها را نگهداری می کند و توسط نمودار به ما نشان می دهد.
سایت آسارایان دارای رتبه جهانی ۴۶٫۱۲۷ و رتبه ایران ۸۵۲ است .