برای تولید محتوا از کجا شروع کنیم

دنیای امروز یک دنیای رقابتی است. شما در هر کسب و کاری که مشغول فعالیت هستید، دارای رقبای بی شماری می باشید. یکی از مهمترین مواردی که می تواند کسب و کار شما را از سایرین متمایز نماید، تولید محتوایی است که برای بیزینس خود انجام می دهید.

تولید محتوا یکی از مواردی است که اکثر افراد بر دشوار بودن آن تاکید دارند، از همین رو، بسیاری از سازمان ها و کسب و کارها، تولید محتوای خود را برون سپاری می کنند. به همین دلیل تولید محتوا به یکی از کارهای پردرآمد این روزها تبدیل شده است.

اکا تولید محتوا مانند هر کار دیگری، نیاز به طی کردن مراحل مختلفی دارد که مهمترین و پایه ای ترین مرحله آن شروع کردن است.

شما باید شروع به تولید محتوا نمایید. اما برای این شروع نیاز دارید تا اطلاعاتی داشته باشید تا بتوانید مسیر را به درستی طی کنید.

از همین رو، ما تصمیم داریم تا مراحل تولید محتوا را برای شما تشریح کنیم و از اولین مرحله، تمامی نکات را بیان نماییم تا شما بتوانید یک شروع موفق و در نهایت یک خروجی درست و تاثیرگذار داشته باشید.

بنابراین تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

چرا تولید محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد؟

تولید محتوای مناسب یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی درونگرا به حساب می‌آید. وقتی شما تولید محتوای ارزشمند و باکیفیتی داشته باشید، در واقع اطلاعات موردنیاز مخاطبان خود را به صورت رایگان در اختیارشان قرار می‌دهید و بخشی از این مخاطبان، مشتریان احتمالی شما خواهند بود.

برخی دیگر از مزایای بازاریابی با استفاده از محتوا را بشناسید:

  • با توجه به گزارش demandmetric بازاریابی محتوایی سه برابر روش‌های سنتی لید یا همان سرنخ ایجاد می‌کند و در عین حال ۶۲% هزینه کمتری دارد.
  • ·       ۶۱% از خریدهای آنلاین دقیقا بعد از خواندن یک پست بلاگ اتفاق می‌افتد!
  • علاوه بر تمام چیزهایی که تاکنون گفته شد، امروزه برندهای شخصی زیادی وجود دارند که صرفا با تولید محتوای مناسب، درآمدهای بسیار مناسبی را برای خود فراهم کرده‌اند.

خب، فکر می‌کنم انگیزه‌تان برای خلق محتوای باکیفیت بیشتر از قبل هم شد! پس اگر آماده‌اید، برویم سراغ اصل مطلب.

چگونه تولید محتوا را شروع کنیم؟

در ادامه قرار است مرحله به مرحله شروع تولید محتوای موثر را به صورت دقیق و کامل بررسی کنیم:

خشت اول، برنامه‌ریزی و استراتژی محتوا

حتما می‌دانید که اگر خشت اول را کج بگذاریم، این دیوار متاسفانه تا ثریا کج خواهد رفت! مگر می‌شود بدون طرح اولیه شروع به ساختن یک ساختمان کرد؟ یا یک مجسمه را بدون طرح اولیه ساخت؟ پس چگونه می‌شود تولید محتوا را بدون داشتن نقشه راه و برنامه و هدف، شروع کرد؟

اما چگونه یک استراتژی محتوای دقیق برای خود تدوین کنیم؟ نگران نباشید، هر چیزی که خیلی مهم است، لزوما سخت هم نیست! در ادامه مرحله به مرحله تدوین استراتژی محتوا را شناسایی می‌کنیم:

هدفتان را مشخص کنید

واضح است که قبل از شروع هرکاری باید «چرایی» انجام آن را بدانیم. بنابراین هدف‌های خود را یک بار واضح مشخص کنید تا بدانید برای چه مقصد‌هایی، برای تولید محتوا زمان و هزینه صرف می‌کنید؟

این اهداف لزوما نباید پیچیده یا لیستی از آرزوهای خاص باشند، همینقدر ساده که مثلا:«می‌خواهم در نهایت به این تعداد بازدید در سایت برسم و این کارها و ایستگاه‌های استراحت‌ را برایش در نظر دارم» کفایت می‌کند! اما باید حتما واضح و مشخص شود.

پرسونای مخاطبتان را بشناسید

فرض کنید قرار است در یک اتاق تاریک، یک فرد دیگر را جذب صحبت‌های خود کنید یا او را قانع کنید که از خدمات کسب و کار شما استفاده کند. شما هیچ اطلاعاتی از این شخص ندارید و هیچ چیز هم در این اتاق تاریک نمی‌بینید. در این حالت واقعا چند درصد شانس موفقیت خواهید داشت؟

چهره، موقعیت اجتماعی، لحن و ادبیات افرادی که قرار است از محتوای شما استفاده کنند یا به اصطلاح پرسونای مخاطب‌های خود را مشخص کنید. محتوایی موفق است که فرم مناسبی داشته باشد و ایجاد فرم و شکل مناسب نیازمند شناخت درست مصرف‌کننده آن است.

به سفر مخاطب خود توجه کنید

برای همه ما پیش آمده که سردرد بگیریم. وقتی سردرد می‌گیریم قبل از اینکه کاری انجام دهیم، احتمالا اول فکر می‌کنیم که این مشکل چگونه برای ما ایجاد شده است. احتمالا از خودتان می‌پرسید که:« کافئین زیاد مصرف کردم؟ جایی بودم که باعث شده سرما بخورم؟ آب بدنم کم شده؟» و بعد از پیدا کردن منشا مشکل تصمیم می‌گیرید که چه کاری انجام دهید. شاید قرص بخورید و استراحت کنید، شاید به دکتر مراجعه کنید و شایدهای دیگر.

اما در نهایت یک گزینه را بین گزینه‌های خود انتخاب می‌کنید و امیدوارید که با یک تصمیم درست، مشکلتان را حل کنید. این همان سفری است که مخاطب شما زمانی که درباره یک موضوع جستجو می‌کند باید طی شود!

بنابراین سفر مشتری یا مخاطب ما سه مرحله اساسی دارد: آگاهی، توجه و تصمیم.

در هر مرحله از این سفر باید مخاطبان خود را به خوبی همراه کنید. بنابراین در نقشه راهی که مشخص می‌کنید، این مورد را حتما لحاظ کنید.

فرمت مناسبی را برای محتوا انتخاب کنید

اگر به همین زودی یادتان نرفته باشد، کمی بالاتر درباره پرسونا حرف زدیم. با شناخت پرسونا و سفر مخاطب، حالا وقت تعیین فرمت و شکل ایده‌آل برای محتوا است. همانطور که می‌دانید محتوا شکل‌های مختلفی دارد. ممکن است یک پست بلاگ یا تبدیل به یک پادکست شود. شاید هم تصمیم بگیرید از اینفوگرافیک برای نمایش بهتر داده‌ها استفاده کنید. همیشه هم لازم نیست این فرمت ثابت باشد. ممکن است بسته به موضوع یک محتوا فرمت و شکل متفاوتی را برایش در نظر بگیرید.

اما برای تعیین فرم محتوا چه باید کرد؟ با پرسیدن سوال‌های زیر از خود احتمالا بتوانید شکل درست محتوا را مشخص کنید:

  • مخاطب من زمانی که این محتوا را مصرف می‌کند در کدام مرحله از سفر خود قرار دارد؟
  • مصرف این محتوا برای مخاطبان من چقدر آسان است؟ در کدام فرمت مصرف محتوا راحت‌تر خواهد بود؟
  • مخاطب‌های شما چه ساعت‌هایی از شبانه‌روز را در فضای اینترنت سپری می‌کنند؟
  • چه قالب محتوایی را می‌توانید به صورت مستمر تولید کنید؟
  • آیا می‌توانید این محتوا را در سطح رقابت با دیگر محتواها تولید کنید یا لازم است قالبی با رقابت کمتر را انتخاب کنید؟

عرضه محتوا را جدی بگیرید

بهترین هواپیمای دنیا را بسازید، بهترین غذای دنیا را بپزید یا صدها مثال دیگر، اما محصول خود را درست به بازار عرضه نکنید. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ متاسفانه قرار نیست اتفاق عجیب و غریبی پیش رویتان باشد، احتمالا هیچ کس آنطور که باید و شاید محتوایتان را نبیند!

بعضی‌ها معتقدند که محتوای خوب را مخاطب پیدا می‌کند، اما واقعیت کمی دور از این جمله است. هرچند که ممکن است این اتفاق بیوفتد اما نمی‌توان برپایه بخت و اقبال برنامه‌ریزی کرد.

بنابراین از تمام ابزارهایی که پیش روی خود دارید، برای عرضه هرچه بیشتر و بهتر محتوایی که تولید شده استفاده کنید.

بسترهای ترویج محتوا را بشناسید

چند بستر بسیار مناسب برای ترویج بیشتر محتوای تولید شده وجود دارد که در ادامه به بررسی بیشتر آن‌ها می‌پردازیم:

شبکه‌های اجتماعی

روزانه چند ساعت در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانید؟ بسترهایی که روز به روز بزرگتر می‌شوند و دیگر تقریبا بخشی از زندگی روزمره ما شدند. شبکه‌های اجتماعی فرصتی مناسب برای معرفی و عرضه هرچه بهتر محتوای شما هستند.

محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی برای ترویج بیشتر محتوای تولید شده اصلی استفاده می‌کنید باید سرگرم‌کننده، مفید و در عین حال مقدمه و تشویقی باشد تا کاربران را به سمت مصرف محتوای اصلی در یک بستر دیگر مثل سایت شما تشویق کند.

ایمیل مارکتینگ

اگر سایت دارید، حتما از ایمیل مارکتینگ برای ترویج محتواهای جدید خود استفاده کنید. کسانی که ایمیل خود را به انتخاب خودشان در اختیار شما قرار دادند، مخاطبانی بسیار وفادارتری هستند که می‌‎توانید برای ترویج و دست به دست شدن محتواهای تازه از آن‌ها کمک بگیرید.

همکاری با رسانه‌ها

امروزه صفحات افراد بسیار زیادی در شبکه‌های اجتماعی و وبسایت‌های مختلف در حوزه‌های متنوع تبدیل به یک رسانه شده‌اند و دنیای تبلیغات با گذشته تفاوت‌های زیادی دارد. در گذشته تنها بستری که برای انتقال پیام به یک گروه بزرگ وجود داشت، تلویزیون بود. امروز کافی است با اینفلوئنسرها یا رسانه‌های حوزه فعالیت خود ارتباط بگیرید و با آن‌ها همکاری کنید.

بازتولید محتوا

استفاده یکباره از محتوا کافی نیست! تا جای ممکن باید از محتوایی که زمان و هزینه زیادی را صرف تولیدش می‌کنید، استفاده کنید. برای مثال ممکن است شما اطلاعات مفیدی را در قالب یک ویدیو منتشر کرده باشید. برای استفاده مجدد از آن می‌توانید این بار همان اطلاعات را در قالب اینفوگرافیک عرضه کنید. شاید هم تصمیم بگیرید بخشی از محتوایی را که تا به الان تولید کردید، کتاب الکترونیکی کنید.

بازتولید محتوا هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد و به بیشتر دیده شدن آن‌ هم کمک بسیار زیادی می‌کند.