بررسی تأثیر سرعت بارگذاری سایت در سئو

سئو سایت یکی از مهمترین مسائلی است که در بهبود رتبه و جایگاه سایت ها مهم و تاثیرگذار است. به همین دلیل بررسی عواملی که در بهینه سازی سایت بر اساس اصول سئو تاثیر دارند، بسیار حیاتی و مهم است. یکی از مهمترین این عوامل سرعت سایت است. به گونه ای که گوگل سایت های با سرعت پایین را به هیچ عنوان در رتبه های بالا قرار نخواهد داد. اینکه سایت شما با چه سرعتی لود می شود و ایا عکس های ان با سرعت باز می شوند یانه، یکی از مهمترین عواملی است که حتما باید در رابطه با سایت خود به بررسی آنها بپردازید.

شاید جالب باشد بدانید که سرعت سایت در ابتدا اصلا مهم نبود اما در سال ۲۰۱۳ و با به روزرسانی الگوریتم پنگوئن،تاثیر سرعت سایت در سئو بیشتر شد. و همانقدر که تولید محتوای خوب مهم است، سرعت سایت هم مهم است.

اینکه سرعت سایت چه تاثیری در سئو دارد و چطور می توان سرعت سایت را بهبود بخشید، مطلبی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

منظور از سرعت سایت چیست؟

سرعت سایت عبارت است از مدت زمان لازم برای بارگیری صفحه وب، به عبارتی دیگر مدت زمانی است که آدرس سایت در قسمت آدرس بار مرورگر قرار می گیرد و مرورگر اقدام به بارگذاری صفحه وب می کند تا زمانی که آن صفحه به طور کامل باز شود. سرعت بارگذاری صفحه توسط چندین عامل مختلف از جمله سرور سایت، اندازه فایل های موجود در صفحه، حجم تصاویر و… تعیین می شود. اما اندازه گیری این سرعت، آن چنان هم ساده نیست.

سرعت سايت و تاثير آن بر سئو

سرعت سایت بی شک یکی از مهمترین فاکتورهای بهینه سازی و SEO سایت به شمار می رود. زمانی که سرعت سایت کاهش می یابد، بازدیدکنندگان باید چندین لحظه را منتظر لود شدن صفحات بمانند که برای آنها خسته کننده است. در نتیجه بدون اینکه منتظر باز شدن صفحه بمانند، فورا آن را بسته و به سراغ سایت دیگری می روند. با ترک سریع صفحات توسط بازدیدکنندگان، موتورهای جستجو نسبت به سایت بدبین شده و رتبه آن را کاهش می دهند.

تاثیر سرعت لود شدن سایت در افزایش بازدیدکنندگان

زمانی که کاربران موضوعات مورد نظر خود را در موتورهای جستجو سرچ می‎کنند، بهترین سایت ها‏ در صفحه اول نتایج جستجو در مقابل آنها قرار می‎گیرد. حال کاربران با توجه به عناوین سایتها، آنها را باز می‎کنند. انتظار آنها از سایت ها‏، سرعت بالای لود شدن است. در صورتی که صفحات باز شده دیر بارگذاری شوند، کاربران فوران سایت را ترک می‎کنند. از این رو سرعت سایت اهمیت زیادی در افزایش تعداد بازدیدکنندگان دارد که براساس بررسی ها‏یی که در این زمینه انجام شده است، حداکثر طول مدت لود شدن صفحات نباید بیشتر از ۴ ثانیه باشد. بنابراین برای جذب بازدیدکننده های بیشتر، زمان زیادی در اختیار سایت ها‏ وجود ندارد. در این زمینه راهکارهایی جهت افزایش سرعت لود شدن صفحات سایت وجود دارد.

تاثیر سرعت سایت بر جایگاه نتایج گوگل

در صورتی که صفحات سایت با سرعت پایینی لود شوند، نارضایتی کاربران را به دنبال دارند. زمانی که گوگل با خروج سریع کاربران از سایت مواجه می‎شود، رنکینگ سایت را کاهش می‎دهد. زیرا متوجه نارضایتی کاربران می‎شود. بنابراین به صراحت می‎توان گفت، سرعت سایت تاثیر مستقیمی بر افزایش رتبه سایت دارد.
از سوی دیگر سرعت سایت می‎تواند بر ایندکس شدن صفحات توسط روبات ها‏ تاثیرات مطلوبی بر جای گذارد. به اینصورت که گوگل زمان مشخصی را برای ایندکس هر سایتی، در نظر می‎گیرد. در اینجا افزایش سرعت سایت به معنای افزایش سرعت بررسی و ایندکس شدن هر صفحه و در نتیجه بررسی صفحات بیشتر می‎باشد. زمانی که گوگل نتواند به تمامی صفحات داخلی یک سایت دسترسی پیدا کند، باید مدت زمان بیشتری را جهت جستجو صرف نماید و از آنجا که هدف آن، اجرای درخواست کاربران در کمترین زمان ممکن است، لذا دست از جستجوی سایت می‎کشد و به سراغ سایت دیگری می‎رود. به تبع این امر، سایت در نتایج جستجو نشان داده نمی شود.
شاید توجه کرده باشید، زمانی که به دنبال جستجو یک موضوع در گوگل هستید، در صفحه نتایج جستجو چندین صفحه از یک سایت برای شما نمایش داده می‎شود. علت این امر سرعت بالای سایت مزبور است. چرا که گوگل توانسته است در مدت زمان کوتاهی تمامی صفحات آن را بررسی و در نتیجه چندین صفحه را نمایش دهد. این امر به ارتقای رتبه سایت و در نتیجه بهینه سازی آن کمک می‎کند.

تاثیر سرعت در خزیدن خزنده ها

سایتهای بزرگ برای خزیده شدن به طرز باور نکردنی طاقت فرسا هستند و در هم تنیده شده اند که این آشفتگی می تواند تغییرات بزرگی را در رتبه آن ها ایجاد کند. اگر سایت ها ساختار بهینه نداشته باشند، خزنده های گوگل نمی توانند تمامی صفحات آن ها را پیدا و ایندکس کنند، همچنین سرعت بارگذاری صفحه فقط برای کاربران نیست، بلکه بر سرعت و عملکرد خزنده های موتورهای جستجو هم تاثیر می گذارد، پس سایت باید جهت خزیده شدن و ایندکس مناسب، از ساختار بهینه و سرعت بارگذاری مطلوب برخوردار باشد، هرچه سایت شما بزرگتر باشد، بهینه سازی سرعت، تأثیر بیشتری خواهد داشت. پس می توان از بهبود عملکرد خزنده ها به عنوان یکی دیگر از مزایای مربوط به بهبود سرعت سایت در سئو نام برد.

تاثیر سرعت سایت در نرخ تبدیل و نرخ پرش

هدف شما باید این باشد که سریع ترین سایت در جایگاه خود باشید. یعنی سریع تر از رقبای خود. داشتن یک سایت یا یک پلتفرم فروشگاهی که سرعت بارگذاری خیلی کمی دارد، هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. مردم دکمه برگشت را در چند ثانیه می زنند و دیگر هرگز بر نمی گردند و این نرخ پرش را افزایش می دهد که در سئو تاثیر منفی دارد، با ارائه یک سایت سریع، شما نه تنها بر بهبود نرخ تبدیل خود تاثیر مثبت می گذارید، بلکه اعتماد و وفاداری به نام تجاری را نیز ایجاد می کنید.

برای افزایش سرعت سایت چه کنیم؟

قدم اول خرید هاست معتبر با سرویس های میزبانی باکیفیت می باشد. در مراحل بعدی نیز می بایست موارد زیر را در نظر داشته و آن ها را بخوبی رعایت نمایید:

  1. انتخاب سیستم مدیریت محتوای بهینه نظیر وردپرس
  2. انتخاب قالب بهینه و خوب که سنگین نبوده و بخوبی لود شود.
  3. عدم استفاده از افزونه های متعدد تا حد امکان
  4. استفاده از سیستم های کش به منظور افزایش سرعت

نتیجه گیری و جمع بندی

توجه داشته باشید که یک سایت هر قدر از لحاظ ساختاری ، محتوایی و موارد دیگر قوی باشد بدون داشتن سرعت بالا توفیق خوبی نخواهد داشت. به همین جهت پیشنهاد می کنیم حتما این مورد را در دستور کار خود قرار داده و سرعت نمایش سایت را بهبود ببخشید. سایت های زیر بهترین ها برای بررسی سرعت می باشند که پیشنهاد می کنیم حتما آنها را بررسی کنید.