بررسی دقیق مطالب دسته اول توسط الگوریتم پاندا گوگل‎

گوگل به عنوان کامل ترین و جامع ترین موتور جستجو دارای الگوریتم هایی بسیار حساس و دقیق می باشد که هر یک از این الگوریتم ها وظیفه ای را بر عهده دارند. گوگل از اسامی جذابی برای نامگذاری الگوریتم هایش استفاده می نماید، به گونه ای که مجموعه ای از این الگوریتم ها با نام باغ وحش گوگل خوانده می شوند. الگوریتم هایی مانند پاندا، کبوتر، گورخر، موش کور و … .

یکی از مشهورترین و کاربردی ترین این الگوریتم هاف الگوریتم پاندا است. این الگوریتم به بررسی محتوا می پردازد و وظیفه آن مبارزه با محتوای بی کیفیت و تکراری است. این الگوریتم بر اساس اصول خود این امکان را فراهم می شازد که محتواهای باکیفیت که غیر کپی هم هستند، شانس بیشتری برای دیده شدن داشته باشند و در مقابل محتواهای بی کیفیت و تکراری و کوتاه که اکثراً کپی هم هستند، از نتایج حذف شوند.

این الگوریتم زمانی پا به عرصه گذاشت که کاربران از وجود مطالب تکراری و بی کیفیت شکایت کردند. الگوریتم پاندا توانست به سرعت به یکی از اصلی ترین عوامل موثر در رتبه بندی سایت ها تبدیل شود و بدین ترتیب رضایت کاربران را هم جلب نماید.

باحضور این الگوریتم سایت ها هم ترغیب شدند تا برای رهایی از خطر پنالتی، محتواهای باکیفیت و یونیک تولید کنند و بدین ترتیب، الگوریتم پاندا موفق شد تا مطالب خوب و با کیفیت را در وب سایت ها افزایش دهد و مطالب بی کیفیت را از بین ببرد.

الگوریتم گوگل پاندا چه چیزهایی را بررسی می‌کند؟

به‌جز هسته اصلی توسعه‌دهنده گوگل هیچ‌کس اطلاعات دقیق و کاملی در مورد اینکه الگوریتم گوگل پاندا چگونه عمل می‌کند در اختیار ندارد. آقای Matt Cutts (مدیر سابق مبارزه با اسپم در گوگل) در مورد الگوریتم گوگل پاندا گفته است؛ پیش از طراحی و توسعه این الگوریتم، یک پرسش‌نامه طراحی کردیم. سپس با توجه به این سؤالات و پاسخ آن‌ها به ساخت و توسعه این الگوریتم پرداختیم. شما هم با آگاهی از این سؤالات می‌توانید محتوای وب‌سایت خود را طوری برنامه‌ریزی کنید که در جهت رضایت کاربران و البته رضایت الگوریتم پاندا باشد.

 

۲۰ سؤالی که گوگل پاندا بر اساس آن طراحی‌شده!

  1. آیا محتوای منتشرشده شما معتبر است؟
  2. آیا اگر این مقاله در یک مجله پرفروش قرار بگیرد به‌اندازه کافی جذاب است؟
  3. آیا این وب‌سایت از تبلیغات آزاردهنده استفاده‌شده است؟
  4. آیا می‌توان به اطلاعاتی که در این صفحه‌نمایش داده می‌شود اعتماد کرد؟
  5. آیا در این سایت از مقالات تکراری یا مقالاتی با محتوای یکسان ولی کلمات کلیدی متفاوت استفاده‌شده است؟
  6. آیا شما در صورت لزوم مایل هستید اطلاعات کارت اعتباری‌تان را در اختیار این سایت قرار بدهید؟
  7. در این مقاله مشکلات نگارشی، ویرایشی و یا خطا و اشکال وجود دارد؟
  8. آیا محتوای سایت بر اساس نیاز کاربران تهیه می‌شود یا صرفاً برای کسب رتبه در موتورهای جستجو؟
  9. آیا این صفحه در مقایسه با سایر صفحات وب در نتایج جستجو ارزش‌افزوده چشمگیر و قانع‌کننده‌ای ارائه می‌دهد؟
  10. آیا این مقاله از جنبه‌های مختلف موضوع موردنظر را بررسی کرده است؟
  11. آیا این سایت در موضوع فعالیت خود شناخته‌شده و متخصص است؟
  12. آیا این سایت تعداد محتوای زیادی در روز تولید می‌کند که ارزش محتوایی زیادی ندارند؟
  13. محتوا به‌خوبی ویرایش شده یا سرسری از آن عبور شده است؟
  14. آیا این مطلب توضیحی کامل و مفهومی در مورد موضوع موردنظر ارائه داده است؟
  15. آیا این مقاله شامل تحلیل‌های منطقی و اطلاعات جذاب و جالبی است؟
  16. این مقاله به حدی ارزشمند است که نیاز داشته باشید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید؟
  17. آیا در این صفحه از تبلیغات اضافی که باعث حواس‌پرتی می‌شود استفاده‌شده است؟
  18. آیا این مقاله بیش‌ازحد کوتاه و محتوای آن مفید و کاربردی نیست؟
  19. در تهیه این مقاله حساسیت به جزئیات و توجه کافی وجود داشته است یا خیر؟
  20. آیا کاربران با دیدن این صفحات ناراحت یا آزرده نمی‌شوند؟

با پاسخ به سؤالات فوق متوجه خواهید شد که گوگل پاندا تلاش می‌کند تا محتوای باکیفیت را از محتوای تکراری یا کم‌ارزش تشخیص دهد. برای این کار فاکتورهای بسیاری را موردبررسی قرار می‌دهد. درنتیجه پاندا فقط به دنبال صفحات یا محتوای کپی شده نیست بلکه قادر است کیفیت محتوا را نیز بررسی کند؛ بنابراین پاسخ پرسش‌های بالا دقیقاً همان چیزی است که ارزش محتوای شمارا مشخص می‌کند.

موارد مهم برای الگوریتم پاندا

همانطوری که می دانید هر یک از بخش های گوگل وظایف متعددی بر عهده دارد که الگوریتم پاندا گوگل هم دارای وظایف متعددی می باشد و زمانی که این الگوریتم ساخته شد وظایف آن هم مشخص گشت تا بر اساس آنها عملکرد خوبی داشته باشد. برخی از مسائل بسیار مهمی که این الگوریتم گوگل باید بر روی آنها تمرکز داشته باشد عبارت می باشد از:

۱٫ محتوای کم

تولید محتوا با کیفیت همیشه از فاکتور های اصلی گوگل برای رتبه بندی سایت ها بوده است. بسیاری از صفحاتی که مطالب بسیار کمی دارند و یا اینکه چند جمله در آنها وجود دارد، بدون شک به سیات لطمه زیادی می زند و رضایت کاربران را به دست نخواهد آورد، به همین دلیل الگوریتم پاندا گوگل یکی از وظایف اصلی و مهمی که دارد این است که این سایت ها را حذف کند، اگر نمی خواهید سایت شما دچار این مشکل شود سعی کنید مطالب کامل تری روی وب سایت منتشر کنید که متن بلند تری داشته باشند.

۲٫ محتوای تکراری

برخی از محتواها هستند که در وبسایت ها چندین بار تکرار شده اند و بیشتر از یک بار آن را در سایت قرار داده باشند، در این صورت الگوریتم پاندا گوگل وظیفه دارد آن سایت را حذف کند و در نتیجه جستجو در صفحات اول آن را نیاورد. به عنوان مثال برخی از سایت ها هستند که مطالب متنوعی ار در مورد یک شهر بیان کرده اند و همان مطالب را در مورد شهر دیگر با همان محتواها بیان کرده اند، در این صورت الگوریتم پاندا این وبسایت را قانونی نمی داند و آن را در نتایج جستجو نشان نمی دهد. اگر می خواهید الگوریتم پاندا گوگل سایت شما را حذف نکند و به دنبال راه حل می باشید باید مطالبی را که از سایت های دیگر کپی کرده اید و در سایت خود قرار داده اید را به عنوان کپی معرفی کنید و در انتها منبع اصلی آن را معرفی نمایید. همچنین اگر محتواهیا تکراری زیادی دارید، بهتر است آنها را حذف کنید.

۳٫ محتوای بی کیفیت

یکی دیگر از وظایف الگوریتم پاندا گوگل این است که محتواهای بی کیفیت را شناسایی کند و آن سایت را از نتیجه جستجو حذف نماید. به عنوان مثال برخی از سایت ها هستند که غلط املایی زیادی دارند و همچنین اطلاعات معتبری در درون آنها وجود ندارد، به همین دلیل الگوریتم پاندا سریعا آنها را شناسایی می کند و از نتایج جستجو حذف می کند. تعداد این سایت ها در گوگل بسیار زیاد می باشد و به همین دلیل است که بسیاری از آنها حذف می شوند، بر همین اساس در تولید و طراحی سایت خود دقت داشته باشید که منابع معتبر استفاده کنید و همچنین غلط های املایی نداشته باشید.

برخی از صفحات هستند که ارزش بسیار کمی دارند و زمانی که کاربران وارد آنها شوند و به نیازهای خود پاسخ ندهند، بدون شک از آن سایت خارج می شوند، بر این اساس مدت زمان بسیار کمتری را در سایت خواهند بود، به همین دلیل الگوریتم پاندا گوگل آن سایت را حذف می کند و دیگر آن را در نتایج جستجوی اولیه نمی آورد. برای حل کردن این مشکل که دچار آن نشوید، بهتر است در سایت خود مطالب مفیدی بگذارید تا مدت زمان ماندگاری افراد در سایت شما بیشتر شود.

۴٫ محتوای نامعتبر

یکی دیگر از مواردی که الگوریتم پاندا گوگل به آن حساسیت بسیار زیادی دارد و آن را حذف می کنید این است که محتوای درون سایت شما اعتبار کافی نداشته باشد. اگر شما از مطالبی در سایت خود استفاده می کنید باید در انتها نام منبع را ذکر کنید، در غیر این صورت شرکت گوگل محتوای شما را قبول نمی کند و آن را غیر معتبر می شناسد. این مورد بیشتر در مطالب و سایت های پزشکی مد نظر است و مطالب حتما باید از لحاظ علمی قابل تایید باشند.

۵٫ عدم هماهنگی عبارت جستجو با محتوا

مرتبط بودن مطلب صفحه با عبارت سرچ شده از مهم ترین مسائل از نظر گوگل است که الگوریتم پاندا این موضوع را در محتوای صفحه بررسی می کند. در برخی از موارد امکان دارد شما مطلبی را جستجو کنید و زمانی که وارد آن سایت شدید مطالب مورد نیاز خود را پیدا نکنید. الگوریتم پاندا گوگل وظیفه دارد این سایت را هم حذف کند و از عملکرد آنها جلوگیری نماید تا در نتیجه جستجو افراد آنها را پیدا نکنند.