تولید محتوا یکی از اصلی ترین مواردی است که تمامی کسب و کارها که به صورت آنلاین فعالیت می کنند به ان نیازمند هستند. با وجود این نیازمندی، بسیاری از افراد هم هستند که با فعالیت در این حوزه و تولید محتواهای گوناگون به درآمد می رسند. بنابراین اگر شما هم از اهالی تولید محتوا هستید، حتما باید این نکته را بدانید که شما می توانید با تولید محتواهای گوناگون به درآمدهای بسیار بالا دست یابید.
اما شرط موفقیت در تولید محتوا و کسب درآمد بالا از آن در چیست؟
برای رسیدن به موفقیت در این حوزه، شما باید سه عامل بسیار مهم را در نظر داشته باشید و به عبارت بهتر به صورت هدفمند تولید محتوا نمایید.
اول اینکه شما روی چه پلتفرمی محتوا تولید می کنید؟ آیا برای وب سایت ها مطلب متنی تولید می کنید یا محتواهای ویدیویی یا …
دوم اینکه چه محتواهایی تولید می کنید؟
و سوم اینکه آیا سیستم درآمدزایی شما به اندازه ای هست که شما را برای ادامه مسیر ترغیب نماید؟
یکی از منابع کسب درآمد برای تولید محتوا که امروز تصمیم داریم در رابطه با آن صحبت نماییم، تولید محتوا در آپارات است. اما این محتوا باید چه ویژگی هایی داشته باشد و تا چه اندازه می توان از آپارات درآمد داشت؟
برای پاسخ به این سوالات و بسیاری سوالات دیگر، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.
«شراکت» با آپارات به چه معناست؟
آپارات در کنار برنامه «افزایش بازدید» یک سیستم حمایت مالی از تولیدکنندگان طراحی کرده که بر اساس آن تولیدکنندگان، به کمک امکانات و ترافیک آپارات محتوای خود را به نمایش میگذارند و در کمترین حالت ۵۰ درصد از سود حاصل از نمایش موفق تبلیغات را با آپارات شریک میشوند.
روش کار به این صورت است: شما به عنوان یک تولیدکننده محتوا، باید در ابتدا عضو برنامه «کسب درآمد» آپارات شوید. برای عضویت در این برنامه دو پیشنیاز ضرورت دارد: یکی اینکه حداقل ۲۰۰ دنبال کننده داشته باشید و دیگری اینکه در ۳ ماه اخیر ویدیوهای شما حداقل ۳ هزار ساعت به نمایش درآمده باشند. با این پیششرطها میتوانید به برنامه کسب درآمد آپارات ورود کنید.
اما درآمدزایی چطور انجام میشود؟ شما با ورود به این برنامه با آپارات برای نمایش موفق تبلیغات به توافق میرسید. نمایش موفق در تعریف آپارات به معنای این است که مخاطب حداقل ۴ ثانیه از تبلیغات کانال شما را ببیند. در این صورت سود حاصله به صورت ۵۰-۵۰ (و در شرایط خاص ۷۰-۳۰ به نفع شما) میان آپارات و صاحب کانال که شما هستید تقسیم میشود.
با شروع درآمدزایی از هر ویدیو پنل گزارش درآمد شما فعال میشود و میتوانید به صورت لحظهای ریز اطلاعات درآمد ریالی از ویدیوهایتان را تماشا کنید. به طور مثال «درآمد روزانه»، «تخمین درآمد در ماه جاری»، «درآمد ماه اخیر» و «درآمد کل» اطلاعاتی هستند که در این صفحه به شما گزارش داده میشوند و از همین صفحه هم میتوانید برداشت پول را انجام بدهید.
آپارات به طور اتوماتیک در ابتدای هر ماه، درآمد شما را بررسی کرده و طی ۱۰ روز کاری بعد به شماره حسابتان واریز میکند. البته باید توجه داشته باشید که حداقل مبلغ پرداختی ماهانه برای تسویه حساب ۱۵۰ هزار تومان است و اگر به این میزان درآمد نرسیده باشید باید کمی صبر کنید.
پنل کسب درآمد آپارات با شرایطی که خواندید کار خود را آغاز کرده و به تدریج امکانات بیشتری در حال اضافه شدن به آن هستند. اما اینکه برنامه چقدر موفقیتآمیز ظاهر شود به شرایط مختلفی بستگی دارد. نکته اول کیفیت محتوای خود شماست. با محتوای خوب و اصولی و استمرار در تولید، شکی نیست که دیر یا زود به درآمد ایدهآل ذهنیتان خواهید رسید.
کسب درآمد از آپارات
یکی از مهمترین دلایلی که موجب فعالیت بسیاری از کاربران در این شبکه اجتماعی شده است امکان کسب درآمد به صورت مستقیم با آپلود ویدئوهای محبوب است. در واقع سیستم آپارات به هنگام نمایش هر یک از ویدئوهای خود به کاربران تبلیغاتی را پخش خواهد کرد. تولیدکنندگان محتوا میتوانند بدین وسیله درآمد مناسبی از آپلود محتوای باکیفیت کسب کنند. با توجه به این موضوع مهمترین بخش برای کسب درآمد از آپارات افزایش بازدید ویدئوها است. اگر بتوانید با ترفندهای مناسب بازدید ویدئوهای خود را افزایش دهید به طور قطع به درآمد بسیار مناسبی دست پیدا خواهید کرد.
جذب مخاطبان و فروش بیشتر
از دیگر مزایای فعالیت در اپارات که نظر بسیاری از صاحبان و مدیران کسب و کارهای مختلف را به خود جلب کرده است امکان جذب مخاطبان بیشتر و در نتیجه افزایش فروش است. شما میتوانید محتواهای باکیفیت در رابطه با کسب و کار خود طراحی و تولید کرده و آن را با نام برند خود در آپارات منتشر کنید. بسیاری از کاربران با تماشای این ویدئوها با برند شما آشنایی بیشتری پیدا کرده و در دسته مخاطبانتان قرار خواهند گرفت. البته برای جذب مخاطبان بیشتر میتوانید از سیستم تبلیغات آپارات نیز استفاده کنید.
درباره سیستم کسب درآمد آپارات بیشتر بدانید
در گذشته سیستم درآمد آپارات بر اساس تعداد بازدیدها عمل میکرد. اما با بروز مشکلات گوناگون از جمله کیفیت پایین برخی از ویدئوها و همچنین بازدیدهای فیک این سیستم به مرور بهبود پیدا کرده و امروزه میتوانید قوانین جدیدی را در آن مشاهده کنید. پیش از هر چیز بهتر است بدانید که دو راه برای فعالیت و کسب درآمد در آپارات وجود دارد و این شبکه اجتماعی بر اساس نوع کاربری که انتخاب کردهاید به شما پول پرداخت خواهد کرد. به طور کلی دو نوع کاربر در آپارات وجود دارند که در ادامه به توضیح هر یک میپردازیم:
تولیدکننده محتوا
تولیدکننده محتوا فردی است که تمام ویدئوها را خود تولید میکند. به طور مثال تولیدکننده محتوا میتواند یک کارتونیست یا یک فیلمبردار باشد که با مهارت و دانش خود محتوای جدیدی را طراحی و عرضه میکند. گیمرها نیز در صورت استفاده از وبکم در این بخش قرار خواهند گرفت. توجه داشته باشید که افزودن زیرنویس، میکس و ادیت ویدئو، و همچنین دوبله کردن آن تولید محتوا محسوب نخواهند شد. ویدئوهای آموزشی نیز تنها در صورتی در این دسته قرار میگیرند که چهره یا صدای مدرس در آن مشخص بوده و یک لوگو نیز بر روی ویدئو هک شود.
بازنشردهنده محتوا
بازنشرکننده محتوا فردی است که ویدئوها را از منابعی دیگر تهیه کرده و آنها در کانال خود قرار میدهد. به طور مثال کانالهایی که در زمینه فیلم و سریال فعالیت میکنند در این دسته قرار میگیرند. برای آنکه در سیستم کسب درآمد آپارات عضو شوید ابتدا باید در این شبکه اجتماعی ثبت نام کرده و پس از قبول شرایط مشخص کنید که تولیدکننده یا بازنشردهنده محتوا هستید. توجه داشته باشید که درامد حاصل از بازنشر یا تولید محتوا در آپارات متفاوت بوده به ویدئوها و عملکرد کلی کانال شما بستگی خواهد داشت.
چگونه از تولید محتوا در آپارات درآمد بیشتری داشته باشیم؟
همانطور که پیشتر اشاره کردیم موضوع اصلی برای کسب درامد بیشتر از آپارات افزایش تعداد بازدیدکنندگان و مخاطبان است. اما چگونه میتوانیم تعداد بازدیدهای ویدئوهای خود را افزایش دهیم؟ روشها و ترفندهای زیادی وجود دارند که میتوانند در این مسیر به شما کمک کنند. چه تولیدکننده و چه بازنشردهنده محتوا باشید همچنان میتوانید از این ترفندها استفاده کرده و رضایت کاربران را جلب کنید. برخی از روشها و نکات مفید برای افزایش تعداد مخاطبان عبارت است از:
از عنوانهای جذاب استفاده کنید
یکی از مهمترین مواردی که میتواند تعداد بازدیدهای ویدئوهای شما را به سرعت افزایش دهد استفاده از عنوان مناسب است. عنوان ویدئو اولین چیزی است که میتواند نظر کاربران را جلب کرده و آنها را به تماشای ویدئو تحریک کند. حتی اگر کیفیت و ارزش ویدئو شما بالا باشد، اگر عنوان مناسبی نداشته باشید احتمال کمی وجود دارد که بتوانید بازدید مناسبی از آن دریافت کنید. متخصصان تولید محتوا در آپارات همواره زمان زیادی را صرف انتخاب عنوان مناسب برای محتوای خود میکنند. برخی از ترفندهایی که میتواند عنوان شما را جذابتر کند استفاده از اعداد، اسامی اشخاص و مکانهای معروف، استفاده از جملات پرسشی، و همچنین به کار بردن جملات منفی است.
کاورهای جذاب برای ویدئوها طراحی کنید
یکی از امکانات مهمی که میتوانید از آن برای افزایش تعداد بازدید ویدئوهای خود استفاده کنید طراحی کاورهای جذاب و اختصاصی است. زمانی که میخواهید ویدئو خود را آپلود کنید علاوه بر عنوان، برچسب، دستهبندی، و توضیحات، امکان انتخاب کاور نیز در اختیار شما قرار خواهد گرفت. میتوانید برای طراحی کاور تصویری از ویدئو گرفته و یا یک تصویر اختصاصی تهیه کنید. استفاده از کاور برای ویدئوهای آپارات میتواند کانال شما را زیباتر کرده، اعتبار کسب و کارتان را بیشتر کرده، و در نهایت موجب افزایش تعداد مخاطبانتان شود. متخصصان ما در سلام محتوا برای طراحی ویدئوهای حرفهای آپارات به تمام این نکات توجه داشته و محتوایی با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار خواهند داد.
خلاقیت داشته باشید
مهمترین چیزی که میتواند موفقیت شما را در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی تضمین کند خلاقیت است. ویدئوهایی با موضوعات تکراری و کسلکننده نمیتوانند محبوبیت شما را در آپارات افزایش دهند. سعی کنید برای انتخاب موضوعات محتوای خود زمان بگذارید و از قوه خلاقیت خود استفاده کنید. درباره ترندها و موضوعات محبوب تحقیق کنید تا بتوانید مواردی که در حال حاضر توجه بیشتری جلب میکنند را پیدا کنید.
به توضیحات ویدئو توجه داشته باشید
از دیگر موارد حائز اهمیت برای تولید محتوا در اپارات استفاده از توضیحات و برچسبهای مناسب است. متاسفانه ویدئوهای زیادی وجود دارند که در بخش توضیحات خود تنها در حد چند کلمه یا چند جمله کوتاه ارائه داده دادهاند. این توضیحات اطلاعات مناسبی درباره ویدئو ارائه نداده و برای جذب مخاطبان به اندازه کافی کارا نیستند. یکی از دلایلی که موجب افزایش اهمیت بخش توضیحات میشود تاثیر آن در نمایش ویدئوها در نتایج جستجوی گوگل است. سعی کنید در توضیحات ویدئو از عبارات کلیدی استفاده کرده و به سوالات احتمالی کاربران پاسخ دهید. علاوه بر این میتوانید در انتهای بخش توضیحات صفحات خود در دیگر شبکههای اجتماعی و وبسایتتان را نیز معرفی کنید.
از برچسبهای مناسب استفاده کنید
تقریباً تمام سرویسهای اشتراک ویدئو امکان برچسبگذاری یا همان تگ برای محتوا را در اختیار کاربران خود قرار میدهند. استفاده از برچسبهای مناسب و مرتبط میتواند نتایج شگفتانگیزی برای دیده شدن ویدئوهای شما داشته باشد. در حال حاضر حداکثر تعداد برچسبهایی که میتوانید برای هر ویدئو انتخاب کنید ۵ عدد است. سعی کنید در انتخاب هر یک از این تگها حساسیت کافی داشته و بهترین برچسب را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که انتخاب برچسبهای نامربوط نمیتواند نتایج مطلوبی برای شما به دنبال داشته باشد.
اهمیت دستهبندیها را دست کم نگیرید
دستهبندیها در هر سایت و پلتفرمی نقشی کلیدی برای ارائه محتوای مناسب و دلخواه به کاربران ارائه میکنند. بسیاری از کاربران برای یافتن ویدئوهای مورد نظر خود به بخش دستهبندیها مراجعه کرده و در آن به جستجو میپردازند. با توجه به این موضوع بسیار مهم است که از دستهبندی مناسب برای ویدئوهای خود استفاده کنید. متاسفانه ویدئوهای زیادی در آپارات وجود دارند که در دستهبندی مناسبی قرار نگرفته و در نتیجه بازدید و نتیجه مناسبی نیز دریافت نخواهند کرد.
از ویدئوهای باکیفیت استفاده کنید
کیفیت ویدئو یکی از نکات بسیار مهمی است که باید به هنگام تولید محتوا در آپارات به آن توجه داشته باشید. به طور قطع شما نیز تا کنون ویدئوهای بیکیفیت زیادی را در آپارات مشاهده کردهاید. کیفیت تصویری و صوتی ویدئو به ویژه در محتواهای آموزشی اهمیت بیشتری دارد زیرا مخاطب با تماشای ویدئو قصد یادگیری موضوع خاصی را دارد. تولید محتوای باکیفیت میتواند در جهت جلب نظر مثبت مخاطبان حرکت کرده و بهترین نتایج را برای کانال شما به دنبال داشته باشد. سعی کنید از ابزارهای باکیفیت برای طراحی یا ضبط محتوا استفاده کرده و صوت ویدئو را نیز پیش از تایید نسخه نهایی نویزگیری کنید.
کاربران را به عضویت در کانال خود تشویق کنید
آخرین موردی که میتواند به افزایش تعداد بازدید محتواهای شما در آپارات کمک کند تشویق کاربران به عضویت در کانال است. میتوانید در وبسایت یا دیگر صفحات خود در شبکههای اجتماعی گوناگون درباره کانال خود در آپارات صحبت کرده و مخاطبانتان را به بازدید از آن تشویق کنید. با این روش بسیاری از مخاطبان با محتوای شما در آپارات آشنا شده و در صورت تمایل در کانالتان عضو خواهند شد. ترفند دیگری که میتواند تعداد دنبالکنندگانتان را افزایش دهد قرعهکشی و اختصاص جوایز متنوع به مخاطبان است. این ترفند در بسیاری از شبکههای اجتماعی توسط کسب و کارهای گوناگون مورد استفاده قرار گرفته و میتواند نتایج فوقالعادهای به همراه داشته باشد.
شاخص RPM برای تولید محتوا در آپارات چه اهمیتی دارد؟
یکی از شاخصهایی که آپارات از ان برای پرداخت پول به کاربران خود استفاده میکند شاخص RPM است. این شاخص مشخص میکند که هر کانال به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید به طور میانگین چند هزار تومان دریافت خواهد کرد. واضح است که هر اندازه عدد مرتبط با این شاخص بیشتر باشد درآمد شما نیز بیشتر خواهد بود.