چگونه نقشه سایت را در سرچ کنسول گوگل وارد کنیم؟

اگر می خواهید صفحات وب سایت خود را در نتایج گوگل مشاهده نماید، باید به گوگل کمک کنید تا بتواند صفحات سایت شما را بیابد.گوگل به راحتی با کمک نقشه سایت شما، می توانید به تمامی صفحات سایت شما دسترسی بیابد و شما به راحتی با کمک فایل نقشه سایت می توانید این امکان را برای گوگل فراهم شازید.

تنها کاری که لازم است انجام دهید این ایت که ابتدا یک نقشه سایت درست و اصولی برای سایت خود ایجاد نمایید و آن را برای گوگل ارسال کنید. گوگل وبمستر تولز ابزاری است که می تواند به راحتی نقشه سایت شما را در اختیار گوگل قرار دهد. بنابراین تنها کافی است تا سایت مپ خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت نمایید.

گوگل سرچ کنسول یا گوگل وبمستر تولز ابزاری کاملاً رایگان است که این امکان را برای شما فراهم می آورد تا بتوانید وب سایت خود را از جنبه های مختلف از دید موتور جستجوی گوگل کنترل کنید و اطلاعات جامعی در مورد صفحات مختلف سایت خود کسب نمایید.

برای ثبت سایت در گوگل وبمستر تولز شما باید این فایل را بسازید که نحوه ایجاد نقشه سایت برای وب سایت به این صورت میباشد:

  • نقشه های سایت بسته به سیستم مدیریت محتوایی که برای وب سایت خود استفاده می کنید می توانند به روش های مختلفی تولید شوند. به عنوان مثال، نقشه های سایت وردپرس را می توان به راحتی با استفاده از افزونه محبوب yoast seo تولید کرد.
  • برای پلتفرم دیگری مانند سایت های استاتیک، ابزارهای آنلاین و انواع نرم افزارهای آفلاین زیادی وجود دارد که به تولید نقشه سایت کمک می کند. برای هدف این پست، فرض می‌کنم که شما می‌دانید چگونه یک نقشه سایت ایجاد کنید و اکنون یاد می‌گیریم که اضافه کردن نقشه سایت در گوگل وبمستر تولز به چه صورت است.

آموزش ثبت نقشه سایت در گوگل به این صورت میباشد ک شما بعد از دریافت فایل نقشه سایت باید مراحل زیر را در ابزار سرچ کنسول انجام دهید تا بتوانید ثبت سایت در گوگل را به درستی به انجام برسانید.

نقشه سایت چیست؟

سایت مپ در واقع فایلی در سایت شما است که صفحات مهمی که گوگل باید از آنها اطلاع داشته باشد را به این موتور جستجو نشان می دهد. زمانی که sitemap خود را معرفی می کنید، گوگل راحت تر و سریع تر می تواند صفحات وب سایت شما را پیدا کند. در نتیجه سرعت ایندکس شدن محتواهای وب سایت شما افزایش پیدا می کند. در نظر داشته باشید که هر چقدر که نقشه سایت کوچک تر باشد، سرعت ایندکس شدن صفحات وب سایت نیز بیشتر خواهد بود. اما این بدین معنا نیست که بخشی از محتوای وب سایت خود را به دلیل کوتاه تر کردن آن در سایت مپ خود قرار ندهید. تمامی صفحات وب سایت شما که می خواهید در دید گوگل قرار بگیرند را باید طی یک فایل مشخص به گوگل نشان دهید. ثبت سایت مپ در گوگل وبمستر نیز بهترین گزینه برای این کار است.

چگونه نقشه سایت‌مان را در اختیار موتورهای جستجو مانند گوگل بگذاریم؟

اینکه فایل نقشه سایتمان را در چه آدرسی از سایتمان قرار دهیم موضوعی است که کاملا سلیقه‌ایست و هرکسی می‌تواند در یک آدرس متفاوت نقشه سایت خود را قرار دهد.

به همین خاطر موتورهای جستجو برای پیدا کردن فایل نقشه سایت به کمک ما نیاز دارند تا بتوانند بدون مشکل و به درستی آن را پیدا کنند و به کمک آن صفحات سایت را بررسی کنند.

استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول برای معرفی نقشه سایت به گوگل

برای معرفی نقشه سایت به موتورهای جستجو باید از ابزارهایی استفاده کنیم که موتورهای جستجو برای اینکار در اختیارمان قرار داده‌اند.

به عنوان مثال موتور جستجو گوگل برای ارتباط بهتر با صاحبان سایت‌ها ابزاری را به نام گوگل سرچ کنسول که در گذشته به آن گوگل وبمستر نیز گفته می‌شد توسعه داده است.

یکی از کارهایی که در ابزار گوگل سرچ کنسول گوگل می‌توان انجام داد ثبت نقشه سایت و معرفی آدرس نقشه سایتمان به گوگل است.

دلیل اینکه در این مقاله تنها به بررسی ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول پرداخته‌ایم گستردگی فراوان استفاده از موتور جستجو گوگل در جهان و به خصوص ایران است، تفاوت استفاده از موتور جستجو گوگل نسبت به سایر موتورهای جستجو به قدری زیاد است که می‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد.

اما برای ثبت نقشه سایت‌مان در گوگل سرچ کنسول در صورتی که از قبل در داخل این ابزار وبسایت خودمان را تعریف کرده باشیم، باید به صورت قدم به قدم مراحل زیر را انجام دهیم.

قدم به قدم تا ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول

برای اینکار وارد گوگل سرچ کنسول سایت خود شوید، سپس در منو کناری از بخش “index” وارد گزینه “sitemaps” شوید.

اگر نقشه سایت خود را قبلا ثبت کرده باشید، لیستی از “نقشه‌های سایت ارسال شده” را در این صفحه مشاهده خواهید کرد.

اما در صورتی که می‌خواهید یک نقشه سایت جدید ثبت کنید، کافیه از قسمت “Add new sitemap” آدرس سایت مپ سایت خود را وارد کنید.

و بر روی گزینه “submit” کلیک کنید.

بعد از ثبت نقشه سایت شما، درصورتی که اینکار را به صورت صحیح انجام داده باشید، در بخش “Status” پیام “Success” را مشاهده خواهید کرد.

در نهایت بعد از انجام کامل این مراحل کار تمام است و نقشه سایتمان به درستی در داخل ابزار سرچ کنسول گوگل ثبت شده است.

گزارش sitemaps سرچ کنسول گوگل

در سرچ کنسول در بخش sitemaps شما میتوانید قسمت های مختلفی را مشاهده کنید و اطلاعات جامعی به دست آورید. در این قسمت میخواهیم گزارش sitemaps سرچ کنسول گوگل را با بررسی قسمت های مختلف به شما توضیح دهیم:

  • Sitemap URL: نشانی URL نقشه سایت نشان داده میشود.
  • Type: شما در این بخش میتوانید فرمت سایت مپ سایت تان را مشاهده کنید که این فرمت ها میتواند XML یا TEXT باشد.
  • submitted: در این بخش میتوانید تاریخ آخرین ثبت فایل سایت مپ در گوگل را مشاهده کنید.
  • Last read: در این بخش میتوانید وضعیت آخرین خزش یا crawl توسط فایل سایت مپ را مشاهده کنید.
  • Status: در این بخش وضعیت crawl شدن اینک هایی که داخل فایل سایت مپ وجود دارد را مشاهده کنید که Success نشان میدهد نقشه بدون هیچ ایرادی ثبت و پردازش شده است و Has error نشان میدهد ثبت و یا پردازش فایل سایت مپ با ارورهایی رو به رو بوده و شما میتوانید این ارور ها را مشاهده کنید و Couldn’t fetch نشان میدهد که فایل شما نمیتواند فتچ شود و شما از طریق گزینه Live test میتوانید علت فتچ نشدن را به صورت آنلاین بررسی کنید.
  • Discover URL: در این بخش میتوانید تعداد URL هایی که در این فایل فهرست شده اند را مشاهده کنید.

اگر میخواهید بهترین استراتژی سئو برای سایت تان داشته باشید . از همان ابتدا برای بهبود رتبه صفحات سایت تان بهترین برنامه ریزی و نقشه راه را داشته باشید